Mitä asioita myytävästä yrityksestä kannattaa kertoa ja miten saada ostaja kiinnostumaan siitä? Jokainen yritys on ainutlaatuinen ja se kiinnostaa potentiaalisia ostajia eri syistä. On kuitenkin muutamia asioita, joista kannattaa kertoa aina kun myyt yritystäsi.
Jotta yrityksen voi ostaa, täytyy ensinnäkin tietää, että se on myytävänä. Kun olet tehnyt päätöksen myymisestä, sinun kannattaa pohtia kuka tai mikä taho voisi olla yrityksesi potentiaalinen ostaja ja kuinka tavoitat heidät mahdollisimman laajasti. Jos ostajaa ei ole lähipiirissä, Yrityspörssin myynti-ilmoituksen avulla voit viestiä laajalle joukolle ostajaehdokkaita yhdellä kertaa myytävästä yrityksestä.
Tässä vinkkimme perustuen kokemukseemme siitä, minkälaiset myynti-ilmoitukset toimivat parhaiten ja mitä asioita viestinnässä kannattaa pohtia toimialasta ja koosta riippumatta.
Myytkö yritystä omalla nimelläsi vai anonyymisti?
Tämän osalta jokainen tekee oman valintansa ja molemmissa lähestymistavoissa on omat hyvät puolensa. Jos päätät myydä avoimesti omalla nimelläsi, tietää potentiaalinen ostaja heti mistä yrityksestä on kyse ja hänen on helppo arvioida sen soveltuvuutta omiin tavoitteisiin jo ennen yhteydenottoa. Myytävästä yrityksestä on usein löydettävissä lisätietoa verkosta ja ensi kysymysten osalta voidaan mennä heti syvemmälle asiaan. Tämä usein nopeuttaa myyntiprosessia ja yhteydenotot, jotka saat, ovat todennäköisesti osuvia.
Jos taas haluat aloittaa myynnin hiljaisesti niin, että asiakkaasi, henkilöstösi tai kilpailijat eivät saa tietoa myyntiaikeista, voit luoda anonyymin myynti-ilmoituksen. Tässä tapauksessa ilmoitukseen ei kirjoiteta yrityksen tai halutessasi myöskään yhteyshenkilön nimeä tai puhelinnumeroa. Kaikki yhteydenotot välitetään verkkopalvelumme kautta suoraan antamaasi sähköpostiin. Jos päätät lähteä myymään anonyymisti, sinun kannattaa panostaa siihen, että kerrot yrityksesi toimialan, kokoluokan ja toimintamallin mahdollisimman selkeästi.
Mitä tarkalleen olet myymässä?
Oletko myymässä koko osakeyhtiön vai yrityksesi liiketoiminnan? Tämä kannattaa kertoa ilmoituksessa ja jos asia on neuvoteltavissa potentiaalisen ostajan kanssa, voit kertoa myös siitä. Joskus tarpeena voi olla myydä vain tietty liiketoiminnan osa-alue, tietty osuus yrityksen osakekannasta tai löytää aktiivinen, uusi osakas nykyisen yrittäjän rinnalle. Olipa tilanne mikä hyvänsä, kerro se mahdollisimman selkeästi jo ilmoituksessasi.
Mikä juuri sinun yrityksessäsi on ostajalle arvokasta?
Ostaja arvioi yrityksessäsi tulevaisuuden tuottoa ja potentiaalia. Mitkä osa-alueet ovat sellaisia, joiden avulla ostaja voi tehdä tulevaisuudessa hyvää tulosta ja joita on vaikea saada muuta kautta? Tällaisia tekijöitä voivat esimerkiksi olla asiakaskunta, sopimukset, henkilöstö, markkina-alue tai jakelutie. Yrityksen ostajat haluavat myös tietoa yrityksesi taloudellisen tilanteen kehittymisestä. Ostajaa kiinnostaa millä varmuudella menneisyydessä tehty liikevaihto ja tulos toteutuvat tulevaisuudessa ja mitä potentiaalia niiden kasvattamiseen on.
Onko toiminta siirrettävissä?
Ostajaa kiinnostaa, miten helposti yrityksesi toiminta voidaan siirtää uudelle omistajalle. Ostajan näkökulmasta mahdollinen riski on, jos toiminta on henkilöitynyt omistajaan. Toinen näkökulma toiminnan siirtämiseen on sijainti. Kun myyt yritystäsi, sinun kannattaa pohtia onko toiminta siirrettävissä tai voiko sitä johtaa eri puolelta Suomea. Mikäli näin on, potentiaalinen ostaja voi löytyä mistä päin Suomea tahansa. Jos toiminta on siirrettävissä, sinun kannattaa kertoa tästä ilmoituksesi tekstissä, otsikossa sekä merkitä maantieteelliseksi toiminta-alueeksi koko Suomi. Tämä lisää potentiaalisten ostajien määrää ja saat todennäköisesti useampia yhteydenottoja.
Minkälaisia kuvia käytät?
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Siksi myynti- ja ostoilmoituksiimme voi aina lisätä kuusi kuvaa tai videota. Näitä kannattaa käyttää, sillä kuvan avulla ilmoituksesi erottuu paremmin massasta. Yrityksen ostamista suunnitteleva selaa todennäköisesti kymmeniä tai satoja kohteita läpi. Hyvän kuvan roolina on auttaa potentiaalista ostajaa näkemään ensi silmäyksellä minkä tyyppisestä yrityksestä on kyse, herättää mielenkiinto ja antaa tietoa toiminnan luonteesta.
Haluatko apua ilmoituksen luomiseen? Varaa aika maksuttomaan konsultaatioomme ostajan löytämiseksi täältä.
Lue lisää: