SaaS-liiketoiminnan myynti - Huoltotaskun matka kohti uutta kotia
Yrityksen keskittyessä omaan ydinliiketoimintaansa, voi jokin toinen, itsessään kannattava osa liiketoimintaa jäädä vähemmälle huomiolle ja ajan myötä tarpeettomaksi. Tällöin hyvä vaihtoehto on myydä sivuliiketoiminnaksi muuttunut osa bisneksestä eteenpäin. Myyjä voi keskittyä omaan ydintekemiseensä, kun taas ostajalle sama liiketoiminta voi tarjota mahdollisuuden joko aloittaa uusi yritys tai laajentaa omaa liiketoimintaa.
Näin tapahtui Haltu Oy:n omistamalle Huoltotasku SaaS-liiketoiminnalle, joka myytiin Yrityspörssissä.
Myynnin syynä keskittyminen ydinliiketoimintaan
Haltu Oy:n toimitusjohtaja Mikki Aalto-Ylevä aloitti tehtävässään joulukuussa 2021. Osana uutta pestiä luotiin uusi strategia.
”Päätimme keskittyä pääliiketoimintaamme eli ohjelmistokehitykseen. Huoltotasku on kehitetty yrityksessämme digitalisoimaan polkupyöräliikkeiden huolto- ja toimintaprosesseja Suomessa. Vuodesta 2015 lähtien toiminut SaaS-palvelu on oikein hyvä liiketoiminta. Se ei kuitenkaan ole toimintamme ytimessä, joten omistaminen ei enää palvele tarkoitustaan. Näimme, että sivuliiketoiminnoista oli kehittynyt hidaste ydinliiketoimintamme kasvulle. Siksi syntyi päätös myydä Huoltotaskun liiketoiminta.”
Liiketoimintakaupassa voittavat kaikki: ”Huoltotaskulle rakkautta ja aikaa”
”Huoltotasku on hyvä liiketoiminta, sillä noin 70 % kassavirrasta on voittoa.”, kertoo Aalto-Ylevä. Hän näkee, että liiketoimintakaupassa voittavat kaikki.
”Meille myynti tarjoaa mahdollisuuden keskittyä omaan ydintekemiseen entistä vahvemmin. Ostajalle tässä on loistava liiketoimintamahdollisuus, sillä SaaS-palvelu on kannattava, markkina kasvaa eikä kilpailua käytännössä ole. Suurimpana voittajana pidän Huoltotaskun asiakkaita. Jonkun pitää antaa tälle liiketoiminnalle rakkautta ja aikaa. Näin se voi kehittyä.”
Huoltotaskun mahdolliseksi ostajaksi sopisi Aalto-Ylevän mielestä joko paikkansa markkinassa vakiinnuttanut yritys tai sitten uusi yrittäjä, jolla on intohimoa ohjelmistoalaa ja pyöräilyä kohtaan.
Myyntiä edelsi riskien puntarointi. Mitä asiakkaat ajattelisivat?
Päätös Huoltotaskun myynnistä oli strategian muotoutumisen jälkeen helppo. ”Kun päätös syntyi, lähdimme huutelemaan ulospäin ja kertomaan, että olemme myymässä Huoltotaskua.”, Aalto-Ylevä toteaa.
Pohdintaa aiheutti kuitenkin se, mitä Huoltotaskun asiakkaat ajattelisivat myynnistä. ”Tässä piti puntaroida riskit ja pohtia otammeko myynnissä riskin, joka vaarantaa liiketoimintaa. Jos asiakkaita olisi lähtenyt, kun myyntiaie käy ilmi, niin liiketoiminnan hyvä kasvuvauhti olisi voinut pysähtyä. Myynnin kannalta olisi huono homma, jos liikevaihto kehittyisi negatiivisesti.”
”Nopeasti kävi ilmi, että asiakkaamme ovat välkkyjä! Kaikki ovat ymmärtäneet miksi myymme Huoltotaskun. He ovat toivoneet palvelulle kehitystä, emmekä ole voineet vastata näihin toiveisiin. Myynnissä on nähty mahdollisuuksia saada Huoltotaskusta tulevaisuudessa entistäkin parempi palvelu.”
Ostajan hakuun myynti-ilmoituksella ja keskustelemalla asiakkaiden kanssa
”Kävimme keskustelua asiakkaidemme kanssa Huoltotaskun myynnistä ja ensimmäisessä keskustelussa eräs asiakkaamme vinkkasi minulle Yrityspörssistä.”, kertoo Aalto-Ylevä siitä, miten ostajien kartoittamisessa lähdettiin liikkeelle.
”Kävin tutustumassa Yrityspörssin sivuihin ja totesin, että kanava on uskottava. En tuntenut palvelua entuudestaan, mutta sivuihin tutustuessani tuli sellainen olo, että voin hyvin laittaa Huoltotaskun tänne myyntiin. Kun lähtee myymään, niin haluaa että liiketoiminta menee nopeasti kaupaksi. Siksi meille oli selvää, että hyödynnetään kaikkia kanavia. Myynti-ilmoituksen hintakin oli mielestäni kohtuullinen.”
Aalto-Ylevä kirjoitti Huoltotaskun kuvauksen ja julkaisi myynti-ilmoituksen.
Liiketoiminnan myynnissä on yllättänyt ostajien määrä
”Myynnissä on yllättänyt potentiaalisten ostajien määrä.”, kertoo Aalto-Ylevä. ”Kukaan meillä ei olisi uskonut, että liiketoiminta herättäisi näin paljon kiinnostusta. Vakavia keskusteluita on tällä hetkellä käynnissä neljästä viiteen.”
Muutaman keskustelun jälkeen kävi selväksi, että tarvitaan jokin myyntimateriaali ja koottu aineisto, jonka voi lähettää potentiaalisille ostajille tutustuttavaksi.
”Ostajat ovat halunneet mennä nopeasti yksityiskohtaiselle tasolle markkinassa, sillä Suomesta ei löydy yhtään kilpailijaa, johon verrata toimintaa. Ennen myyntiin laitamista olimme peranneet Huoltotaskun liiketoiminnan tilan ja kulurakenteen tarkasti läpi. Siitä on ollut hyötyä keskusteluissa.”, Aalto-Ylevä toteaa.
Liiketoimintakaupan jälkeen ostajalle täysi tuki
Haltu on varautunut tukemaan tulevaa ostajaa. ”Sitten kun ostaja löytyy, suhtaudumme positiivisesti kaikkiin mahdollisiin tukitoiveisiin”, pohtii Aalto-Ylevä.
Työntekijöiden suhtautuminen Huoltotaskun myyntiin on ollut käytännönläheistä. ”Kun saamme Huoltotaskun myytyä, poltetaan kynttilä ja vuodatetaan yksi kyynel. Sitten alkavat juhlat. Kaikki meillä ymmärtävät, että kaupassa voittavat kaikki.”, nauraa Aalto-Ylevä.