Myy yritys

Yrittäjäksi Lappiin – yrittäjäpariskunnan tie Ranskasta Posiolle

Yhteistyössä House of Lapland kanssa. Thierry ja Catherine Chevillard olivat muuttaneet Ranskasta Suomeen ja etsivät sopivaa paikkaa, jonne perustaa oma yritys. Pariskunta ihastui Posioon, osti seurakunnan vanhan mökkirakennuksen ja ryhtyi kunnostamaan sitä.

Chevillardit ovat luoneet lämpimän ja vastaanottavan ilmapiirin Naali Lodgeen saapuville vierailleen. Naali Lodge on kaikenkattava majoitus syvällä metsässä noin 15 kilometriä Posion keskustasta. Pariskunnalle oli alusta asti selvää, että he halusivat tarjota kestävää ja korkeatasoista matkailua yrityksellään.

– Se on se, mitä pyrimme täällä tekemään: korkealuokkaisuutta. Posion yksi vahvuuksista on pienet yritykset, jotka perustavat yritystoimintansa korkeatasoisuuden ympärille, Thierry Chevillard mainitsee.

Koska Chevillardeilla on matkailuyritys pienemmässä mittakaavassa, he voivat antaa asiakkaille laajalti erilaisen kokemuksen suurempaan majoittajaan verrattuna. Sellaiset yksityiskohdat, kuten sama opas ja ryhmä matkaviikon ajan ja keskittyminen paikalliseen kulttuuriin, tekevät kokemuksesta persoonallisemman. Ylistävät arviot asiakkailta kertovat kaiken. 

Yrityksen perustaminen oli odotettua helpompaa – yhteistyömahdollisuuksia tarjolla runsaasti

Thierry Chevillard on ylpein heidän luomistaan yhteyksistä paikallisiin yrityksiin ja Posion kuntaan. Yksi merkittävimmistä yhteistyökumppaneista on heidän naapurinsa, ravintola Tapio. Kaikki alkoi, kun Naali Lodge etsi ravintolan pitäjää, ja niin Connor Laybourne, Tapion kokki, otti yhteyttä. Heidän arvonsa ja intohimonsa kohtasivat, mikä teki yrityksistä täydelliset kumppanit toisilleen.

Samankaltaisten yritysten verkosto voi olla kasvualusta uusille jännittäville yhteistöille, ja kaiken kaikkiaan, mahdollisuus yrityksille kasvaa toisistaan.  Esimerkiksi Naali Lodgen pitämät aktiviteetit järjestetään muiden paikallisten, ja myös vastuullisten, toimijoiden kanssa, kuten huskyajelut Kota-Huskyn ja kalastusretket Posioutdoorsin kanssa. Lisäksi yrityksen alkutaipaleella pienet aloittavat paikalliset rakennusyritykset kunnostivat mökkitilat.

– Kun vastaamme tulee kriisejä, kuten ilmastonmuutos tai pandemia, joita ei voi ennustaa, olen sataprosenttisen varma, että kestävyys on tapa selvitä. Verkostot muiden paikallisten toimijoiden kanssa ovat elintärkeät, Chevillard sanoo.

Thierry on todella vaikuttunut siitä, kuinka paljon he ovat saaneet tukea perustaessaan yritystä. Hänen mielestään yritystoiminnan aloittaminen on paljon helpompaa Lapissa kuin Etelä-Suomessa, sillä yrittäjät ovat hyvin arvostettuja pohjoisessa. Lisäksi hallinnon ja byrokratian kanssa toimiminen näyttää sujuvan sutjakkaasti.

Hän kiittää runsaasti Posion kuntaa, sillä kunta on ollut suuri apu yrityksen tukemisessa. He esimerkiksi avustivat Naali Lodgea ja Tapiota hakemaan ja saamaan Sustainable Travel Finland - ja Green Key -ekomerkit.

     • Lue lisää Lapin kunnista liiketoimintaympäristöinä

Yrittäjillä ympäristöystävällisyys ja paikallisuus kulkevat käsi kädessä 

Ravintola Tapio perustettiin, kun Johanna Mourujärvi ja Connor Laybourne muuttivat ulkomailta Posiolle, joka on Mourujärven kotiseutua. He laittoivat merkille, että alueella oli kysyntää ravintolalle juuri samaan aikaan, kun Naali Lodge etsi yhteistyökumppania.

Mourujärvi ja Laybourne ovat työskennelleet Michelin-tähden ravintoloissa Englannissa ja Ranskassa, joten Tapion asiakas voi odottaa maukkaita luomuksia. Pari on ylpeä siitä, että he käyttävät perinteisiä ja kausittaisia ainesosia, jotka ovat melkein täysin paikallisilta tuottajilta. 24-paikkainen ravintola on saanut erinomaiset arviot ja suositukset suomalaiselta medialta.

Mourujärven mukaan heille on erityisen tärkeää tietää käyttämiensä ainesosien kiertokulku: miten ainekset päätyivät lautaselle. He haluavat tukea muita paikallisia, vastuullisia ja kestäviä toimijoita ostaessaan tuotteita. Esimerkiksi Tapion hauki tulee Yli-Kitka-järveltä, luomunauta Ranualta ja gini pienpanimolta Torniosta.

– Me etsimme koko ajan uusia lappilaisia tuotteita.

Lappilaista kestävää matkailutoimintaa

Naali Lodge ja ravintola Tapio ovat olleet ensimmäisten suomalaisten yritysten joukossa ansaitessaan Sustainable Travel Finland STF -merkin Visit Finlandilta. Auttaakseen matkailualaa omaksumaan ympäristöystävällisiä toimia, Visit Finland kehitti Sustainable Travel Finland -ohjelman matkailuyrityksiä ja -kohteita varten.

Posio on ensimmäinen matkailukohde, joka on ansainnut STF-merkin. Useimmat Posion kansainvälisen matkailun yrityksistä ovat myös ansainneet merkin.

– Luonto, joka meillä on täällä, liittyy monella tavalla yrityksiin ja yritystoimintaan. Vaikka vastuullisuus ei olisi yrittäjälle selkeää, silti moni toteuttaa omaa yritystoimintaansa arvojensa mukaisesti luonnosta, Posion kunnan elinkeinokoordinaattori Veli-Matti Ruotsalainen kertoo Lapista mainiona ympäristönä kestävälle liiketoiminnalle.

Posion suurin sesonkikausi on kesä, mutta matkakohde on myös ryhtynyt kiinnittämään huomiota talvikauteen ja kansainväliseen asiakaskuntaan. Kunnan matkailukoordinaattori Marja Hannula mainitsee, että alueella on valtavasti potentiaalia kasvattaa kansainvälistä matkailua. Kestävät matkailuyritykset voi myös nähdä terveyden näkökulmasta.

– Luulen, että tässä korona-aikana, matkailuyritykset haluavat varmistua siitä, että uuden maailman säännökset voidaan ottaa huomioon, kuten pienemmät ryhmäkoot. Thierryn ja Catherinen paikka on siinä mielessä hieno, koska heillä turvavälit toteutuvat helposti.

     • Lue lisää matkailualan mahdollisuuksista Lapissa

Palvelun kehittäminen omien tavoitteiden mukaisesti

Naali Lodgella edellinen talvi oli käytännössä lähes täyteen varattu. Koronaepidemian aiheuttamat matkustusrajoitukset tulevat tuntumaan vuoden 2020 luvuissa, mutta kevättalven myynti oli hyvä ja kotimaiset asiakkaat ovat paikanneet kansainvälisten yöpymisten vähentymistä.

Chevillardit ovat tällä hetkellä tyytyväisiä yrityksensä kokoon, eivätkä he ole kiinnostuneita majoituksen laajentamisesta, mutta he etsivät edelleen tapoja, miten houkutella kotimaisia matkailijoita luokseen ja kasvattaa kesäkauden yöpymisten määrää. He huomasivat, että suomalaiset, jotka tulevat etelästä, ymmärtävät arvon luonnosta ja kestävyydestä oppimisesta.

Mourujärvi ja Laybourne haluavat jatkaa palvelunsa ja tuotteensa kehittämistä. Mourujärvi toteaa, että vielä on monia asioita mietittävänä, koska he ovat olleet auki vasta kaksi kesää.

Hän huomauttaa, että lappilainen elämäntyyli on jo luonnostaan sisimmässään vastuullinen ja ympäristöystävällinen, mikä johtaa parempien valintojen tekemiseen yritystoiminnassa. Esimerkiksi marjojen ja sienien kerääminen, riistan metsästys ja paikallisten tukeminen ovat tuttua puuhaa lappilaisille.

– Tämä elämäntapa on kestävä. Joten jos oma elämäntapa on jo kestävä, ja sen tuo yritykseen, miten se ei voisi onnistua?

 
loder image